Yeni İş Kuranlar ve Heyecanı Eski(meyen) Girişimciler İçin

Kayıtlı Elektronik Posta İçin Zaman Daralıyor
26 Ekim 2015
104 Ülkede Bayrağımızı Dalgalandırıyorlar
30 Ekim 2015
Hepsini göster

Yeni İş Kuranlar ve Heyecanı Eski(meyen) Girişimciler İçin

Eski(meyen) Girişimciler, özellikle de işini kuran Girişimciler genellikle strateji belirleme ve uygulama ile ilgili sıkıntılar yaşarlar. Bu yazımız daha çok “yeni/ilkdefa kendi işini kuran” girişimciler için. Eski(meyen) girişimcilere yönelik tavsiyelerimiz de az değil tabiki.

YSM’de yönetici ortağımız CTO (Chief Technical Officer) İbrahim Şahin ve ekibi ile en çok istişare ettiğimiz konuları da burada tecrübe paylaşımı şeklinde sizlere sunacağım. SA Holding’de bir dönem farklı şirketlerde çalışma fırsatı bulduğum Sn. Av. Tarkan Karabel’in de genç meslektaşlarına yaptığı tavsiyelerle de birleştirmeye çalışacağım.

sedat-yazici-ibrahim-sahin
YSM.BULUT CTO İbrahim ŞAHİN ve YSM.BULUT CEO Sedat YAZICI


“İşe nereden başlamalı? Nasıl devam etmeli”, “Hangi işlere yönelmeli?” “Mevcut işimde nasıl daha fazla iş kotarabilirim?”
gibi soruları durmadan kendilerine sorarlar girişimciler. İş stratejisini kurmada ve işin planlamasında/geliştirilmesinde yaşanan zorluklar ve kafayı kurcalayan bazen küçük bazen de büyük problemler olarak girişimcilerin sonuca ulaşmasını geciktirir. Girişimcilerin hedeflerine doğru yol alabilmeleri için aşağıdaki noktalara dikkat etmeleri gerekmektedir:

  1. 1. Hızlı ve yüksek kalitede bir iş planı ve pazarlama planı sahibi olmalısınız. KOSGEB girişimcilik eğitiminde iş planı konusu yeni girişimcilere öğretilmektedir. Pazarlama planı da nispeten aktarılmaktadır.
  2. 2. Planlamayla geçen her dakikanız çok değerlidir. Sizi başarıya götüren rehber plan(lar)ınız olacaktır. Sun Tzu Savaş Sanatı kitabında “Savaşlar karargahta kazanılır.” der, yani masada (kafanda) kazanamadığın savaşı sahada kazanman imkansızdır demek ister. Taktik ve Strateji mevcut imkan ve kabiliyetlerle en mükemmel şekilde sentezlenmelidir ki başarı gelebilsin. Bu askerde de sivilde de, kamuda da özel sektörde de bu şekildedir.
  3. 3. Her gün en az iki saatinizi yeni müşteri edinebilmek için geçirin. Yeni insanlarla (müşterilerle) temas kurmak, ürün ve hizmetlerinizden onları haberdar etmek için zamanınızın büyük bir kısmını kullanmak tabidir ki en doğrusudur.
  4. 4. Her gün iki adet potansiyel müşteriyle yüz yüze görüşme yapın. Hedeflediğiniz insanlarla görüşebilmek için fırsatlar yaratın ve onları işyerlerinde ziyaret edin. YSM’de kural 1 satıcı için her gün 4 yeni müşteri adayı ile temas kurmak şeklindedir. Sizin şirkette bu sayı değişebilir. Ancak YSM Bulut üzerinden kullandığımız F360 isimli CRM yazılımımız bize bunu her sabah 08:30 da hatırlatır. Bugün 4 yeni müşteri bulabilmeliyim, buna göre çalışmalıyım der bize.
  5. 5. Sizinle iş paslayabilecek kişilerle ile görüşün ve işbirliğine gidin. Size iş yönlendirmelerini istiyorsanız, siz de onlara uygun olan işleri kendilerine yönlendirerek desteklerine destekle karşılık verin. Destek verin ki destek görebilesiniz. Unutmayın “veren el alan elden üstündür”. Ne zaman? Her zaman.
  6. 6. Müşterilere en iyi hizmeti vermek için plan/organizasyon yapın. İş süreçlerinizi “iş mükemmelliği”üzerine kurgulayın. Buna önce çalışanlarınızdan başlayın. Mutlu çalışanlar mutlu müşteriler yaratacaktır. Sadece satışçılar değil tüm çalışanlar. İç müşteri memnuniyeti dış müşteri yani gerçek müşterinin memnuniyetini getirir. Bayileriniz varsa onlar da iç müşteriniz sınıfındandır. Eskiler “ehem mühimden önde gelir” derler, yani içerisi dışarısından önceliklidir.
  7. 7. İşinize ve uzmanlığınıza odaklanın. En fazla uzman olduğunuz ve rakiplerinizden farklı olduğunuz konulara odaklanın. Yeni fırsatların ve ihtiyaçların oluşmasını gözleyin. Yine eskilerin deyimiyle “tevhidi kıble” yapın, çok fazla konuyla ilgilenip odağınızı ve kaynaklarınızı kaybetmeyin. Gücünüzü yoğunlaştırılmış alanlarda değerlendirin, nefesinizi doğru tüketin.
  8. 8. İşinizdeki yenilikleri takip edin. Sertifika ve Eğitim programlarına katılarak bilgilerinizi arttırın. İnovatif ve Kreatif işler/fikirler üretmeye, başarıyla uygulamaya gerekli ve yeterli zamanı ayırın. Unutmamak gerekirki çok iyi fikir(ler) çok kötü uygulama(lar)la zayi edilebilir.
  9. 9. Kar gütmeyen organizasyonlara destek olun. Bütçenize uygun sosyal sorumluluk çalışmalarında yer alın. Bu yolla hem yeni çevreler edinir, hayırlı işlere katkı verir, hem de yeni çevrenizle birlikte belki yeni iş fırsatları edinirsiniz. Bu sosyal çalışmaları sadece maddi fayda elde etmek değil aynı zamanda sosyal katkı sağlayarak manevi faydaya da dönüştürebilirsiniz. Sadece kapitalist olmayıp sosyal aktivist de olun.
  10. 10. Müşterilerinizi iş yerlerinde ziyaret edin. 1-e-1 ziyaretin yerini, müşteriyle çay-kahve içereken yakaladığınız muhabbetin ve ez cümle bu ilişki kalitesinin yerini hiçbir şey tutamaz.
  11. 11. Bol bol referans isteyin. Referansla gelen isimleri arayarak görüşme sağlayın, sonuç almaya gayret edin. Hatta ilk görüşmeyi sizin adınıza referans istediğiniz kişiye sizin adınıza o kişiye yaptırmaya çalışın. Satıcı yerine Refere Edilen, Tavsiye Edilen konumuna gelirsiniz ve böylece ticari olarak daha verimli neticelerle karşılaşma ihtimaliniz oldukça yükselmiş olur.
  12. 12. Sektörel fuarlara katılın. Hedeflediğiniz firma yetkilileriyle kart alışverişinde bulunun. Sektörlerine özel ürün ve hizmetlerinizden bahsedin. Bilinirliliğinizi ve ilk akla gelen kişi konumunuzu bilnç ve bilinç altı seviyesinde yükseltmiş olursunuz.
  13. 13. Hangi alanda ürün ve hizmet üretiyorsanız o alandaki dernek, vakıf, birlik ve oda gibi STK’lara üye olun, aktif çalışmalarla katkı verin, edindiğiniz bilgi, çevre ve ilişkilerle işinizi geliştirmeye devam edin. Fazla STK çalışması kar yerine zarar getirebilir. Dikkatli olun. O STK; işiniz ve ailenizden daha değerli değildir. Kendinizi fazla kaptırmayın.
  14. 14. İyi bir CRM yazılımınız olsun ve bunu siz dahil satış işiyle uğraşan herkes üşenmeden düzenli olarak kullansın. Müşteri ilişkileri, pazarlama, satış ve satış sonrası serivs/destek süreçlerini bu yazılım ile yönetin. Biz YSM olarak http://bulut.ysm.com.tr/f360.html sayfasındaki F360 yazılım modüllerini kendi şirketimizde kullanıyoruz.
  15. 15. İyi bir Ön Muhasebe yazılımınız olsun ve bunu siz dahil satış ve özellikle de finans işiyle uğraşan herkes düzenli olarak kullansın. Faturanız, borcunuz/alacağınız ve hepsinden önemlisi nakit akışınızı bu yazılım ile yönetin. Biz YSM olarak http://bulut.ysm.com.tr/t360.html sayfasındaki T360 yazılım modüllerini kendi şirketimizde kullanıyoruz.
  16. 16. Düzenli raporlamalar üzerinden işinizi yönetin. Ölçmek ve Kontrol etmek yönetmenin unsurlarındadır. Mümkünse bu raporlar yazılımdan, kimseye vakit kaybettirmeden elde edilen grafikler ve tablolardan oluşsun. Kağıda çıktı almanıza bile gerek kalmadan ekrandaki “gerçek zamanlı” verilerle işinizi yönetin. Yabancılar “management is measurement” derler. Yani yönetmek ölçmektir. Ölçmek de rapor ve grafik demektir. Bu da veri toplama yaptığınız anlamına gelmektedir. İşinizle ilgili her türlü veriyi toplayın, yoksa önce üretip sonra toplayın. Üşeneni affetmeyin.
  17. 17. Günlük, haftalık ve aylık toplantılar yapın. Günlük max. 10-15 dakika, haftalık max. 30-45 dakika, aylık ise max. 60-75 dakika sürsün. Özetle “Bereket az ama sürekli olandadır” denmiş. Bu prensibe uygun olarak toplantılarınız süre olarak az ama sürekli olsun.
  18. 18. Hiç bir şeyi israf etmeyin, artırabiliyorsanız tasarruf edin. Buna önce zamanınızan sonra da paranızdan başlayın. Şirketleirn tasarrufu artırdığı gelir ve azalttığı giderle yani karlılılığı ile doğru orantılıdır. Önemli olan karlılığın tutarı değil yüzdesidir. % karlılık en çok ölçtüğünüz değerlerinizden (KPI) olsun.
  19. 19. Her an sunum/satış yapacakmış gibi sunum/fiyat/teklif/kartvizit/video vb. materyalleriniz hazır olsun ve mümkünse çoğu online (yani heryerden erişilebilir) olsun. Bugün bulut teknolojisi ve akıllı cihazlarla bu erişim çok kolay. Biz YSM olarak bu prensiple yazılımlarımızı 2011’den itibaren bulut tabanlı yaptık ve adını YSM BULUT koyduk.19 mucizavi rakamı ile tamamlayalım burada. Size yapmadğımız bir şeyi değil yaptığımız ve mükemmelleştirmeye çalıştığımız bir şeyi tavsiye ediyoruz her zaman yapmaya çalıştığımız gibi.Malum iyinin düşmanı en iyidir derler biz de “iş mükemmelliği”analyışıyla hareket etmeye gayret ediyoruz. Her şey DUA üzerine kurulmuştur. İlmin zekatını vermeye çalıştığımız bu yazımızın sonunda da DUA ve ELEŞTİRİLERİNİZİ bekliyorum. Eleştiri ve Önerileriniz biz canlı tutar ve hatalarımızı düzelttirir.Sevgi ve Saygılarımla,
    Sedat YAZICI, ysm@ysm.com.tr
    YSM Software, YSM Bulut, YSM Pir, KobiPirin, Artwin.Net20.10.2015
Paylaş