Artık ANLA 4! Stratejik Yönetim Temel Kavramlar

YSM Yazılım Genel Müdürü Sedat Yazıcı KALDER (Türkiye Kalite Derneği) tarafından üyeliğe kabul edildi
8 Ağustos 2010
Akademi Hastanesi web sitesi yayında
2 Eylül 2010
Hepsini göster

Artık ANLA 4! Stratejik Yönetim Temel Kavramlar

sedatyazici_vesikalikfoto

Sayın PATRON, Artık ANLA 4 !

Merhabalar,

Yine bir başka makalemizle daha, size ukalalık (eski dilde akıllılık) etmeye çalışarak hem kendi söküğümüzü dikerken nelere dikkat ettiğimizi, hem de sizin söküklerinizi dikerek nasıl daha kurumsal ve profesyonel, çağdaş bir yönetim sistemine sahip olacağınız konusunda sizlere ayna tutmaya, rehber olmaya çalışacağız.

Malum işletmelerimizin büyük çoğunluğu (%98) KOBİ ve Patron şirketi. “Sayın Patron Artık Anla” serisi yazılarımız çok tuttu, hem ismi hem de içeriği ile ilgili olumlu geri bildirimler alıyoruz. Bu seri de ulaşmamız gereken bir nokta var, o noktaya varınca bu yazılar ve o noktadaki çalışmalar, küçük kitapçıklar halinde elden-ele dolaşıyor olacak inşallah.

Sayın Patron ….” serisinin dördüncü yazısı olan bu yazı, öncekilerindeki akıllılık (ukalalık) edip söylediklerimiz Stratejik Yönetim kavramı içinde kullandığımız, piyasada da insanların gerçek manada ne olduğunu tam bilmediği veya eksik bildiği kelime ve kavramları birer, ikişer cümleyle izah etmeye çalışacağız.

Ramazan dolayısıyla da ilave edeyim Peygamber Efendimiz (s.a.v); önemli şeylerin üzerinde dururken onları 3 kere tekrar edermiş. O (sav) nun her yaptığı ve söylediğini öğrenmeye ve öğrendiğini uygulamaya çalışması gereken Müslümanlardan olmaya dahi çalışamayan biri olarak sürekli geçmiş yazılara ve içeriklere de değinerek bir seri takip eden bu yazılar arasındaki ilişkiyi de koparmamak ve dimalarda iyice yer etmesi için sürekli bazı şeyleri tekrar etme arzusundayım.

Önceki yazılarımda:

  • Şirketini yönetmek için kendini yönetmelisin
  • Şirketin çapı senin çapın kadardır”,
  • Performans sonuçları olarak iki günün eşit ise demek ki işler iyi gitmiyor”,
  • Avrupa Kalite Yönetim Vakfı (EFQM) Mükemmellik Modelini kullanarak şirketlerimizi hep ileriye, mükemmele doğru, sürekli bir günün ötekinden daha iyi olduğu yere taşımalıyız

diyerek beyin yıkama, “unutan” demek olan insana sürekli tekrarı görev saydık.

Çok Kullanılan Ama Tam Bilinmeyen Kelimeler ve Kavramlar

Aslında tüm yazılarımda dikkat edilirse, bir “KOBİ Yönetim Yaklaşımı” üzerinde duruyorum.Bu yaklaşım ve metodolojiyi aynı zamanda AR-GE çalışmalarını yürüttüğümüz bir yazılımımız ile de harmanlayarak “KOBİpirin (KOBİ lerin ilacı)” markası ile de tescil ettirdik.

Bu yaklaşım,tüm sektörlerde uygulanabilecek özünde O (sav) nun da ifade ettiği “kendini sürekli geliştirme felsefesi” yatan bir yaklaşımdır. Yaklaşımın adımlarına geçmeden önce yaklaşımda bahsi geçen bazı kavramların özetlenmesinde yarar vardır.

 

Kavram Açıklama
Vizyon İşletmenin gelecekte nerde olmak istediğini ortaya koyar
Misyon İşletmenin var oluş sebebidir. Sayılar ve değerlerle ifade edilmelidir.
Strateji Kuruluşun vizyonu ve misyonu ile uyumlu olarak belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla ortaya konan eylemlerin bütünüdür. Üçüncü yazıda ifade ettiğimiz gibi “hedefe giden yollar” demektir.
Politika yönetim faaliyetleri rehberidir. Bir organizasyon; kalite, çevre, insan kaynakları gibi bir çok konuda politikalara sahip olabilir. Bu politikalar,günlük kararların verilmesine yön gösterir
Değerler Kuruluşta çalışanların davranış biçimlerini tanımlayan ve tüm iş ilişkilerinin üzerine dayandırıldığı anlayış ve beklentilerdir.
Müşteri Bir üründen ya da ürünün üretiminde kullanılan süreçten etkilenenlerin tamamıdır. Müşteri iç ve dış olmak üzere ikiye ayrılır. İç müşteri çalışanlarınız, dış müşteri ise sizden satın alma yapanlardır.
Kıyaslama Ürün, hizmet ve uygulamaların firmanın rakipleri veya sektörün en iyileriyle karşılaştırılmasıdır (benchmarking).
Süreçler Malzeme, ürün ve bilgi gibi girdileri işleyerek daha değerli çıktılara dönüştüren faaliyetlerdir.
Ana Süreçler Müşteriye değer katan ve firmaya özgü süreçlerdir
Alt Süreçler Ana sürecin gerçekleşmesi için yapılan ve tekrarlanan süreçlerdir.
Detay Süreçler Daha detaylı alt süreçlerdir.
Süreç Sahibi Sürecin tasarımı ve uygulanmasından sorumlu olan kişidir.
Performans Ölçütleri Sürecin uygulanması ve verimliliğin belirlenmesinde kullanılan göstergelerdir.

 

KOBİpirin deki KOBİ Yönetim Yaklaşımının devamını sonraki yazılarımızdan takip edebilirsiniz. Bu tanımlarla bitiriyoruz bu yazımızı. Bu sefer fazla uzatmadık J Hakkınızı helal edin, faydalı olması dileklerimle.

Bu yazıyı okuyan kardeşim, umarım aldığınız feyz ile işleriniz mükemmele doğru akar, borç ve alacak meseleleriniz çözülür ve insan olarak bu dünyada insanca yaşar, kazandıklarınızdan sizden daha kötü durumda olan insanların da istifade etmesi için çalışır ve dualarınızda da beni unutmazsınız. Malum verdikleriniz sizin, vermedikleriniz (sizdekiler) de başkalarınındır. İlmin zekatı da vermektir derler, verebiliyorsak ne mutlu, alınabiliyorsa ne büyük mutluluk!

 

Kendinize iyi bakın.

Saygılarımla,
Sedat YAZICI
Bilgisayar Yük. Müh.
YSM Yazılım Genel Müdürü
Kocaeli Üniversitesi Endüstri Müh. Öğretim Üyesi (Misafir)

 

Paylaş