UFRS’ye geçişte atılması gereken adımlar;

Değerli Küçük Olamam Büyümek İstiyorum diyen KOBİ Patron ve Yöneticileri!
2 Eylül 2010
Artık ANLA 5 ! Tüm Yönetim Yazılarım ve Verimlilik
14 Ekim 2010
Hepsini göster

UFRS’ye geçişte atılması gereken adımlar;

indirEtkili dönüşümün planlanması – dönüşümün olası maliyetinin hesaplanması, hangi hususlarda dönüşümün daha uzun zaman alacağı ve bu doğrultuda önceliklerin belirlenmesi, etkili ve verimli dönüşümün neleri içermesi gerektiğinin planlanması ve aynı zamanda diğer dönüşümlerden ders çıkarılması gerekmektedir.

  • Diğer departmanlara/bölümlere, sistemlere etkilerin öngörülmesi– iç kontrol, teknolojik alt yapı, vergi, hazine fonksiyonları, yasal sözleşmeler, personel faydaları, insan kaynakları ve iletişim gibi unsurlara olası etkilerin değerlendirilmesi gerekmektedir.
  • Olası vergi avantajlarını değerlendirme – potansiyel vergi avantajlarının araştırılması gerekmektedir.
  • Diğer projelere etkilerin öngörülmesi – UFRS’nin halihazırda devam eden diğer dönüşüm projelerine olası etkilerinin belirlenmesi gerekmektedir.
  • Kaynak ihtiyaçlarını belirleme– Kaynak planlaması yapılması ve eğitimlerin öngörülmesi gerekmektedir.
  • Stratejik kararların gözden geçirilmesi – 2013 yılı itibariyle UFRS’ye göre hazırlanacak olan yeni mali tabloların stratejik kararlara ve planlamaya (kar dağıtımı, yatırım kararları, bütçe, EBİTDA gibi) etkisinin öngörülmesi gerekmektedir.
  • Rekabet koşullarının değerlendirilmesi – erken harekete geçmekle sağlanacak rekabet avantajlarının değerlendirilmesi (dönüşümün maliyetini zamana yayma vb) gerekmektedir.
  • UFRS’deki güncel değişiklikleri takip etme – Mevzuata ilişkin oluşan değişiklikleri takip edilmeli ve kuruma yansıyacak olası etkileri tahlil edilmelidir.

Türk Şirketleri UFRS Dönüşümü ile ilgili neler yapıyor?

Bilgi ve tecrübelerimize göre birçok Türk Şirketi aşağıdaki adımları atıyor:

Etkili dönüşümün planlanması – dönüşümün olası maliyetinin hesaplanması, hangi hususlarda dönüşümün daha uzun zaman alacağı ve bu doğrultuda önceliklerin belirlenmesi,etkili ve verimli dönüşümün neleri içermesi gerektiğinin planlanması ve aynı zamanda diğer dönüşümlerden ders çıkarılması

Diğer departmanlara/bölümlere, sistemlere etkilerin öngörülmesi– iç kontrol, teknolojik alt yapı, vergi, hazine fonksiyonları, yasal sözleşmeler,personel faydaları, insan kaynakları ve iletişim gibi unsurlara olası etkilerin değerlendirilmesi

Olası vergi avantajlarını değerlendirme – potansiyel vergi avantajlarının araştırılması

Diğer projelere etkilerin öngörülmesi – UFRS’nin halihazırda devam eden diğer dönüşüm projelerine olası etkilerinin belirlenmesi

Kaynak ihtiyaçlarını belirleme– Kaynak planlaması yapılması ve eğitimlerin öngörülmesi

Stratejik kararların gözden geçirilmesi – 2013 yılı itibariyle UFRS’ye göre hazırlanacak olan yeni mali tabloların stratejik kararlara ve planlamaya (kar dağıtımı, yatırım kararları, bütçe, EBİTDA gibi) etkisinin öngörülmesi

Rekabet koşullarının değerlendirilmesi – erken harekete geçmekle sağlanacak rekabet avantajlarının değerlendirilmesi (dönüşümün maliyetini zamana yayma vb)

UFRS’deki güncel değişiklikleri takip etme – Mevzuata ilişkin oluşan değişiklikleri takip etme ve kuruma yansıyacak olası etkileri tahlil etme

 

UFRS ile elde edilecek önemli kazanımlar ve zorluklar neler?

  • Yeni mevzuat: UFRS’nin öğrenilmesi ve şirket bünyesinde uygulayabilecek insan kaynağı sağlanması
  • Yönetim raporlaması: bütçe, üst yönetim raporlamaları gibi unsurların yeniden tasarlanması
  • Vergi: halihazırdaki vergi yapısının UFRS’ye göre revize edilmesi ve stratejilerin gözden geçirilmesi
  • Sözleşmeler: Sözleşme muhasebesinin gözden geçirilmesi
  • Maliyet: Sistem ve süreçleri de kapsamında barındıran bir dönüşümün maliyetli olması.
  • İç kontrol: İç kontrollerin gözden geçirilmesi
  • Koordinasyon: Bölümler/departmanlar arası koordinasyonun sağlanması ve bu hususla ilgili planlamanın yapılması

 

UFRS’ye geçiş ile ilgili sorulması gereken sorular

Aşağıdaki sorular, UFRS’ye geçiş ile ilgili sorumluluklarınızı yerine getirme bakımından, yöneticiler ve denetçiler olarak kendinize sorabileceğiniz sorulardır.

  1. UFRS’nin muhasebe ve finansal raporlama etkilerini saptadığımızdan ve hedef aldığımızdan emin olmak için neler yapıyoruz?
  2. UFRS dönüşüm ekibine gerektiği gibi dahil edilmiş, diğer departmanlardan – bilgi teknolojileri, bütçe, vergi, insan kaynakları vb. – gelen uygun kişiler var mı?
  3. Kurumsal yatırımcıların, analistlerin ve finansal bilgilerimizi takip eden diğer önemli okuyucuların UFRS’ye geçişe nasıl tepki vereceklerini düşünüyoruz? Bu geçişin sorunsuz olmasını sağlamak için neler yapıyoruz?
  4. Gelir vergisi hesaplamasındaki hesaplama farklılıklarını bir kenara bırakırsak, vergiye tabi gelirin hesaplanmasında UFRS ile bağlantılı değişiklikler olmasını bekliyor muyuz?
  5. UFRS’nin yönetici maaş hesaplamalarında kullandığımız performans ölçütleri üzerindeki etkisini saptadık mı? Henüz saptamadıysak, bunu ne zaman yapacağız?
  6. UFRS eğitim planımız nedir?
  7. UFRS dönüşümü programımız, normal bütçe programımızla ne kadar bağlantılı? Bu prosedürlerin nasıl değiştirilmesi gerekebilir?
  8. Bilgi teknolojileri personelimizle ne kadar yakın bir çalışma yürütüyoruz? Mevcut zaman çizelgemizde sorunlara yol açabilecek, sistemle bağlantılı herhangi bir kısıtlama var mı? Sistemler ya da kontroller açısından bakıldığında, dönüşümün özellikle hangi noktaları zorlayıcı olacak gibi görünmektedir?
  9. Genel olarak, UFRS dönüşümü uygulaması bize şirketimiz hakkında neler söylüyor? 

    Kaynak : http://www.denetimnet.net/Pages/UFRSgecis.aspx  

Paylaş