Ticaretin İçinden

Teknoloji Haber
5 Nisan 2007
Meclisten Haber
2 Mayıs 2007
Hepsini göster

Ticaretin İçinden

FARKLILIK,

         FARKINDALIK,

INNOVASYON VE

                                      YÖNETİCİ YETKİNLİKLERİ

Merhaba sevgili okurlar, dostlar…

Bir yazımızla daha karşınızdayız.
Sıkmayan ve anlaşılır bir üslupla, bazen de nüktedan bir anlatımla, ele aldığımız meseleleri sizlerle paylaşmaya devam edeceğiz. Umarım sıkılmadan ve bazı noktaları not alarak okursunuz.

Sırasıyla yazı başlığımızdaki konulara değinmeye ve elimden geldiğince de basit anlatmaya gayret edeceğim.

Günümüz dünyasında, yaşadığımız şu çok hızlı geçen günlerde; bilgi ve reklam bombardımanı altında sayılı günlerimiz olan hayatımızı idame ettiriyoruz.

O yüzden firmalar veya kişiler; kendilerinde, firmalarında, ürettiği veya sattığı ürün ve hizmetlerinde “farklılık” yaratmak durumundadır. Bunun içinde “farklılaşmak” ve “farkındalık yaratıp müşterinin aklında kalabilmek” gerekmektedir.

Farklılaşmak için uzmanlaşmak gerekir.
Uzmanlaşmak için ise hedefler gereklidir.
Uzmanlaşılacak konuda yönetimsel, üretimsel ve pazarlama anlamında planlamalar gereklidir.
Bu planlamalara sadık kalınarak gerçekleştirmeler gereklidir.
Gerçekleştirmeler için ise zayıf olunan noktalarda teorik ve pratik eğitimler gereklidir.

Farklılaşmak için küçük şirketlerin ürün ve hizmet gamını, büyük holdinglerin/grupların da sektör sayılarını daraltmaları gerekmektedir.

Katma değerli, karı yüksek iş konularına geçilmeli ve bunlara yönelik iş modelleri oluşturulup, bu iş modellerinin iş süreçleri en ince ayrıntılarına kadar detaylandırılıp uygulanmalıdır.

Tüm bunlar için de her şirket veya yönetici kendi stratejisini çıkarmalı ve bunun için de bir hayli kafa yormalıdır.

Artık 2000 li yıllarda geleneksel iş yapma biçimlerinin devri geçti.
Lakin bazı ticari kurallar ve ticari ahlak hiç bir zaman değişmez. Ahlak: “insanın davranışları ile alakalı” bir takım düsturlara verilen ortak addır. “Davranış ile, temsil ile anlatmak” söz ile anlatmaktan daha tesirlidir. Malum, güzel ahlak her işin başıdır.

Devir marka devri.
Ister firmanız, ister bir ürün veya hizmetiniz artık marka olmak durumunda.
Sürekli reklam ve pazarlama faaliyeti içinde bulunmanız gerekmektedir.

Şehirler bile marka olmaya çalışıyor günümüzde. Örneğin İstanbul finans ve kültür merkezi olmaya yolunda markalaşma vizyonu içinde bulunuyor. Bunu diğer il yöneticileri de kendi iline göre bir marka konumlandırması yapması gerekiyor. Bunun çalışmasını yapma durumunda olacak yerel yöneticiler il veya beldelerine ait bir tanıtım ve marka konumlandırma stratejisi belirleyip kendi yerel yönetimi için bir “Farklılık Stratejisi” geliştirmelidir.

Birazda “Farkındalık” kavramına değinelim isterseniz.

“Farkındalık” esasen bir yöneticinin sahip olması gereken bir özelliktir.
Aslında özellik kelimesi de anlatmak için kifayetsiz kalmaktadır.

Yöneticilik veya kişisel gelişim eğitimlerinde en çok verilmek istenen ve eğitimi alan kişide geliştirilmeye önem verilen konu aslında “farkındalık” tır.

Kişinin kendi duygularının, karşısındakinin duygularının, sebep-sonuç ilişkilerinin, etki ve tesirinin, kendi limitlerinin vb. bir çok konunun kendi beyninde farkına varması ve sürekli bilinç altı şuuru ile olay ve kişilere eskisinden daha farklı bakıp “farkındalık şuurunun” yerleştirilmesi için uğraş verilir bu tür eğitim programlarında.

Eğitim kelimesi kavramsal anlamda, bildiğiniz üzere, esasen “verilen” değil “alınan” bir kavramdır.

Yani eğitime gittim/gideceğim ve bana şunu öğretecekler değil, eğitime gittim/gideceğim ve şunları öğreneceğim demek lazımdır. Bu eğitimi verenin pek değil, çoğunlukla benim/alanın almasına bağlı bir durumdur. Tıpkı aynı sınıfta okuyan öğrencilerin farklı başarı/alma durumlarının oluşmuş olması gibi. Yoksa herkes aynı ve mükemmel seviye de yetişmiş olacaktır.

Şimdi de biraz “Innovasyon” kavramını inceleyelim isterseniz.

Geçen yılın moda kelimesi “Innovasyon” idi.
2007 için de geçerli olacağı gözüküyor.
Ta ki, dünyada bu konuda söz sahibi olan “guru” denen işletme profesyonelleri yeni bir kavramı daha ortaya çıkarana kadar.

Innovasyon, Türkçe anlamıyla “Yenilikçilik” demektir.
Farklılık yaratmak için sürekli yenilik yapmak gerekmektedir.
Yenilik demek farklılık demektir, farklılık yaratabilen sunduğu ürün veya hizmetinde bir farkındalık hissi uyandırabilecek demektir.

Günümüzün modern kalite konseptinde (ISO 9000:2000 versiyonunda) ana mesaj “sürekli iyileştirme” ve “sürdürülebilirlik” olarak öne çıkmaktadır. Yani işletmenizde/kurumunuzda sürekli yenilik yapma, mevcudun kalitesini daha da yukarılara çıkarma, aksayan veya ilerlemeyen noktalarda bir adım daha önde olmayı kasteden bu yaklaşım kesinlikle takip etmemiz gereken bir husustur.

 İki günü eşit olan zarardadır anlayışı bize “Innovasyon” gerekliliğini bize asırlar öncesinden söylemiş ve ulaşmıştır. Her geçen gün daha iyiye gitmemiz gerektiğini ifade eden bu anlayışımızı işimiz her ne ise ona nasıl uyarlayacağımız konusunda kafa yormalıyız.

Nasıl yapacağımı bilmiyorum diyorsanız başta biz olmak üzere güvendiğiniz yerlerden yönetim danışmanlığı hizmeti alınız. Ayrıca yönetimi ve kararları doğru vermek için sağlam bir veri alt yapısına ihtiyaç vardır. Bunun için de iyi yazılımlara ve yazılım danışmanlığına da ihtiyacınız var demektir.

Evet, neyse, işinizi daha iyiye götürmek sizin vereceğiniz bir karardır. Bu yüzden biz tebliğimiz, tavsiyemizi yapalım, takdir size aittir. Şimdi de gelelim “yetkinlikler” konusuna.

Günümüzün yöneticilerinde bulunması gereken yetkinlikler gruplanmış olarak şu şekilde sıralanabilir.

 1.      Analitik Düşünme, Kavramsal Düşünme, Bilgi Edinme, Düzeni Yaratma ve Başarma Arzusu

2.      Uzmanlığını  Geliştirme, İlişki ve Çevre Oluşturma, Ekip Çalışması ve İşbirliği, Ekip Liderliği,

Kişileri Hedeflere Yöneltme ve Başarı İçin Geliştirme

 1.      Değişime Hazır Olma, İnsiyatif/Proaktiflik ve Müşteri Odaklı Olma

2.      Kendini Doğru Tanıma, Duygusal Farkındalık, Empati ve Kendini Kontrol Etme

3.      Kendine Güvenin Kullanılması, Organizasyonel Duyarlılık ve Kişisel Bütünlük

Bu konularda kendinizi yetiştirmeye gayret ediniz.
Bunu kitap okuyarak/okutarak, kendinize veya personelinize özel eğitim alarak da yapabilirsiniz.

Saygılarımla,

Sedat YAZICI
Bilgisayar Yük.Müh.
YazıcıGrup Yazılım ve Yönetim Danışmanlığı
destek@artwin.net
www.yazicigrup.net
(533) 320 03 52

Paylaş